Laserbehandeling

Chiropraxie Vlaamse Ardennen gaat voor innovatie

Fotobiomodulatie is een soort lichttherapie dat fotochemische reacties in het lichaam produceren op moleculair en cellulair niveau. Op basis van wetenschappelijke studies werden protocols samengesteld die variëren in golflengte, pulsatie en hoeveelheid energie om zo een ongeëvenaard therapeutisch effect te bekomen waaronder modulatie van ontsteking, vermindering van pijn, versneld weefselherstel en verbeterde doorbloeding.

Deze laser (klasse IV)  is een veilige, natuurlijke, pijnloze methode zonder bijwerkingen om lokale behandelingen te geven voor pijn, functiebeperking, ontsteking, spier-pees-bot-zenuwletsels.

MEEST EFFECTIEVE BEHANDELMETHODE

Recente wetenschappelijke studies wijzen erop dat de combinatie chiropraxie en lasertherapie effectiever is. Deze combinatie is op dit moment van alle soorten behandelingen voor het bewegingsapparaat dus volgens de wetenschap de meest effectieve methode.

1. Saayman et al. Chiropractic manipulative therapy and low-level laser therapy in the management of cervical facet dysfunction: a randomized controlled study. 2011. JMPT
2. Gopal et al. Spinal manipulation plus laser therapy versus laser therapy alone in the treatment of chronic non-specific low back pain: a randomized controlled study. 2018. Our J Phys Rehabil Med

3. Haussler et al. Effects of Low-Level Laser Therapy and Chiropractic Care on Back Pain in Quarter Horses. 2020. Equine Vet Sci
4. U-HyeokJung-HeeByoung-Hee. Effects of Mulligan Mobilization and Low-Level Laser Therapy on Physical Disability, Pain, and Range of Motion in Patients with Chronic Low Back Pain: A Pilot Randomized Controlled Trial. 2020. Healthcare.

Effecten van Laser Therapie

Cellulaire effecten
Tijdens lasertherapie interageert infrarood laserlicht met weefsels op cellulair niveau, waardoor de metabolische activiteit in de cel toeneemt. Door het transport van voedingsstoffen door het celmembraan te verbeteren, wordt de verhoogde productie van cellulaire energie (ATP) gestimuleerd. De cascade van gunstige effecten die volgt, omvat een verhoogde cellulaire functie en weefselherstel.

Therapeutische effecten
Tijdens elke pijnloze behandeling verhoogt laserenergie de bloedsomloop, waardoor water, zuurstof en voedingsstoffen naar het beschadigde gebied worden getrokken. Dit creëert een optimale genezingsomgeving die ontstekingen, zwellingen, spierspasmen, stijfheid en pijn vermindert. Als het geblesseerde gebied weer normaal wordt, wordt de functie hersteld en wordt de pijn verlicht.

Golflengte en waarom is het vermogen zo belangrijk?

Golflengte bepaalt de penetratiediepte van een therapeutische laser en het vermogen bepaalt de dosering die in weefsels tot op de diepte wordt toegediend. Vermogen (watt) is de snelheid waarmee energie wordt afgegeven. Energie wordt gemeten in joule (1 watt = 1 joule per seconde). Een hoger vermogen aan het oppervlak levert meer energie op de gewenste diepte.

Het belang van laserpulsen
Studies tonen aan dat pulsfrequenties verschillende fysiologische reacties uitlokken en dat verschillende weefseltypen (spieren, bindweefsel, botten, enz.) beter reageren op verschillende pulsfrequenties. Summus Medical Laser ™ -protocollen gebruiken continue golf en verschillende pulsfrequenties in combinatie met drie verschillende therapeutische golflengten om klinische resultaten te optimaliseren.
Hoe werkt Intense Super Pulse (ISP) Lasertherapie?
Lasers die in superpulsmodus werken, leveren in korte tijd uitbarstingen van hoog piekvermogen. De Intense Super Pulse (ISP) -modus levert een piek van 30 W laserenergie aan diepere weefsels, waardoor oppervlakkige warmteontwikkeling wordt verminderd.