Extra diensten

Laserbehandeling

Chiropraxie Vlaamse Ardennen gaat voor innovatie

Wat is lasertherapie

Fotobiomodulatie is een soort lichttherapie die fotochemische reacties in het lichaam produceert op moleculair en cellulair niveau. Op basis van wetenschappelijke studies werden protocols samengesteld die variëren in golflengte, pulsatie en hoeveelheid energie om zo een ongeëvenaard therapeutisch effect te bekomen waaronder modulatie van ontstekingen, vermindering van pijnen, versneld weefselherstel en een verbeterde doorbloeding.

Deze laser (klasse IV)  is een veilige, natuurlijke, pijnloze methode zonder bijwerkingen om lokale behandelingen te geven tegen pijnen, functiebeperkingen, ontstekingen van spier-pees-bot-zenuwletsels.

Effecten van Lasertherapie

Cellulaire effecten

Tijdens lasertherapie interageert infrarood laserlicht met weefsels op cellulair niveau, waardoor de metabolische activiteit in de cel toeneemt. Door het transport van voedingsstoffen door het celmembraan te verbeteren, wordt de verhoogde productie van cellulaire energie (ATP) gestimuleerd. De cascade van gunstige effecten die volgt, omvat een verhoogde cellulaire functie en weefselherstel.

Therapeutische effecten

Tijdens elke pijnloze behandeling verhoogt laserenergie de bloedsomloop, waardoor water, zuurstof en voedingsstoffen naar het beschadigde gebied worden getrokken. Dit creëert een optimale genezingsomgeving die ontstekingen, zwellingen, spierspasmen, stijfheid en pijn vermindert. Als het geblesseerde gebied weer normaliseert, herstelt de normale functie hersteld en verlicht de pijn.

Golflengte en waarom is het vermogen zo belangrijk?

Golflengte bepaalt de penetratiediepte van een therapeutische laser en het vermogen doet hetzelfde qua dosering die in weefsels tot op de diepte wordt toegediend. Vermogen (watt) is de snelheid waarmee energie wordt afgegeven. Energie wordt gemeten in joule (1 watt = 1 joule per seconde). Een hoger vermogen aan het oppervlak levert meer energie op de gewenste diepte.

Het belang van laserpulsen

Studies tonen aan dat pulsfrequenties diverse fysiologische reacties uitlokken en verschillende weefseltypen (spieren, bindweefsel, botten, enz.) er beter op reageren. Summus Medical Laser ™ -protocollen gebruiken continue golf en verschillende pulsfrequenties in combinatie met drie onderscheiden therapeutische golflengten om klinische resultaten te verbeteren.

Hoe werkt Intense Super Pulse (ISP) Lasertherapie?

Lasers die in superpulsmodus werken zorgen voor uitbarstingen van hoog piekvermogen binnen een kort tijdsbestek. De Intense Super Pulse (ISP) -modus levert een piek van 30 W laserenergie aan diepere weefsels, waardoor de oppervlakkige warmteontwikkeling afneemt.

Effectieve behandelmethode?

Recente wetenschappelijke studies wijzen erop dat de combinatie chiropraxie en lasertherapie de meest  effectieve methode van alle soorten behandelingen voor het bewegingsapparaat.

1. Saayman et al. Chiropractic manipulative therapy and low-level laser therapy in the management of cervical facet dysfunction: a randomized controlled study. 2011. JMPT
  2. Gopal et al. Spinal manipulation plus laser therapy versus laser therapy alone in the treatment of chronic non-specific low back pain: a randomized controlled study. 2018. Our J Phys Rehabil Med
  3. Haussler et al. Effects of Low-Level Laser Therapy and Chiropractic Care on Back Pain in Quarter Horses. 2020. Equine Vet Sci
  4. U-Hyeok, Jung-Hee, Byoung-Hee. Effects of Mulligan Mobilization and Low-Level Laser Therapy on Physical Disability, Pain, and Range of Motion in Patients with Chronic Low Back Pain: A Pilot Randomized Controlled Trial. 2020. Healthcare.