Extra diensten

Moovup

Individuele bewegingsanalyse en begeleiding

Bij pijn, trauma’s of blessures zal het lichaam zich aanpassen om toch nog zo optimaal mogelijk te kunnen blijven functioneren. Het wil de verschillende impacten zo goed mogelijk verdelen om pijn te vermijden. Dit natuurlijk beschermingsmechanisme resulteert in minder en meer gespannen zones.

Door de jaren heen zal het lichaam zich ook aanpassen aan onze levensstijl. Bepaalde zones zullen minder of zelf geen beweging meer vertonen. Bepaalde zones zullen overbelast raken.

Via een grondige bewegingsanalyse krijgen we overzicht over die diverse zones in het lichaam. Op basis van de analyse zullen we — via beweging — andere zones terug mobiliseren. Door het lichamelijk evenwicht te herstellen pakken we pijn en bewegingsbeperkingen aan.

Bij het terug in beweging brengen van zones speelt fascia een belangrijke rol. Fascia is bindweefsel die een soort van  communicatielijn vormt tussen het lichaam en ons brein. Als onze hersenen een bepaalde beweging als veilig ervaren ontstaat er ruimte om de druk te verminderen waardoor de ervaren pijn zal verzachten.

Fascia loopt als een soort ketens over het hele lichaam en geven informatie door aan onze hersenen De ketens, ook wel myofasciale lijnen genoemd helpen ons om opnieuw in beweging te komen.

Beweegexpert Ksenija ontwikkelde een grote passie voor bewegen en het menselijk lichaam vanuit een eigen knieblessure die maar niet pijnvrij werd.

Vanuit deze ervaring startte zij de studie bachelor Sport en Bewegen, die ze beëindigde met grote  met grote onderscheiding. Nadien volgde een opleiding ‘Remotion therapie’ om specifiek mensen met pijnklachten in beweging te brengen.

Ksenija verdiept zich permanent verder in methoden en technieken om pijnvrij te bewegen.