Beweegexpert

Bewegingsanalyse:

Bij pijn, trauma’s of blessures gaat het lichaam zich aanpassen om zo goed mogelijk te kunnen functioneren. Het lichaam wil de verschillende impacten zo optimaal mogelijk verdelen om zo weinig mogelijk pijn te ervaren. Dit natuurlijk beschermingsmechnisme resulteert onder andere in minder en meer gespannen zones.

Door de jaren heen zal ons lichaam zich aanpassen aan onze levenswijze. Bepaalde zones in het lichaam zullen minder of zelf geen beweging meer vertonen. Dit geeft weer welke zones overbelast zijn.

Via een bewegingsanalyse krijgen we overzicht over de verschillende zones in het lichaam. Op basis van de analyse gaan we via beweging andere zones terug in beweging brengen. Door het lichaam terug in evenwicht te brengen pakken we pijn en bewegingsbeperkingen aan.

Bij het terug in beweging brengen van zones speelt fascia een belangrijke rol, fascia is bindweefsel die een soort van  communicatielijn vormt tussen het lichaam en de hersenen. Wanneer de hersenen een beweging als “veilig” aanziet zullen ze stelselmatig meer en meer lossen waardoor er meer ruimte ontstaat. Door een grotere ruimte is er minder druk en uiteindelijk minder pijn.

Fascia loopt in ketens over het hele lichaam, ze geven informatie aan onze hersenen waarop gereageerd wordt. De ketens van fascia, ook wel myofasciale lijnen genoemd kunnen ons helpen om stap voor stap terug in beweging te komen.

Als beweegexpert heeft Ksenija een grote passie voor bewegen en het menselijk lichaam. Deze passie ontwikkelde zich vanuit een eigen knieblessure die maar niet pijnvrij werd.

Vanuit deze ervaring startte Ksenija de bachelor sport en bewegen waar ze met grote onderscheiding afstudeerde. Nadien volgde de opleiding remotion therapie om specifiek mensen met pijnklachten in beweging te brengen.

Ksenija houdt ervan om zich verder te verdiepen in beweegmethoden en technieken om pijnvrij te bewegen.

Voor meer informatie over deze behandelwijze: klik hier.