Wat te doen om lage rugpijn te voorkomen?

Tot nu toe waren de richtlijnen niet duidelijk wat nu precies werkt om lage rugpijn te voorkomen. Oftewel: wat doe je best als je nog nooit rugpijn hebt gehad? Daar is nu meer duidelijkheid over sinds de overzichtsstudie van Australische en Braziliaanse onderzoekers.

Oefeningen/Bewegen in combinatie met voorlichting over houding en bewegen, beschermen tegen het krijgen van lage rugpijn. Wie regelmatig oefent/beweegt en veiliger leert bewegen halveert ongeveer de kans op lage rugpijn.

Australische en Braziliaanse onderzoekers brachten 21 goed uitgevoerde studies over methodes om rugpijn te voorkomen en ziektedagen omwille van rugpijn te beperken, samen in een overzichtsstudie (1). In totaal had dit onderzoek betrekking op 30.850 mensen, een groot deel gerekruteerd in legereenheden, daarnaast voornamelijk bedienden en verpleegkundigen. Niemand had al ooit rugklachten gehad bij aanvang van het onderzoek. De verzamelde studies gingen over het de impact van oefeningen (krachttraining, aerobe training, kernstabiliteit), oefeningen in combinatie met rugeducatie (rugschool), steunzolen, ergonomische bureaustoelen en het dragen van een ruggordel op het voorkomen van rugklachten. Er werd gekeken hoeveel mensen na een jaar en later rugklachten hadden ontwikkeld. Analyse van alle gegevens toont dat bewegen, al dan niet in combinatie met rugeducatie, de beste manier is om rugpijn te voorkomen. Bewegen in combinatie met rugeducatie vermindert het risico op rugpijn met zo’n 45% en bewegen alleen vermindert het risico met 35%. Een ruggordel, ergonomische meubelen en steunzolen hebben daarentegen geen effect op het voorkomen van lage rugpijn. Wie regelmatig sport, al dan niet goed geïnformeerd is over rugvriendelijke houdingen, heeft minder werkverlet als gevolg van rugklachten. Algemene conclusie: lichaamsbeweging, zowel uithoudingssporten als krachttraining met aandacht voor kernstabiliteit, is de beste manier om rugpijn te voorkomen en rugeducatie werkt daarbij nog versterkend.

De conclusie over deze hulpmiddelen is nog niet zeker. Let wel, het gaat hier enkel om mensen die nog nooit eerder rugklachten hadden. De genoemde hulpmiddelen worden meestal gebruikt door mensen die geregeld last hebben van rugpijn.

Bron

(1)Steffens D, Maher CG, Pereira LSM, et al. Prevention of Low Back Pain – A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Internal Medicine. Published online January 11 2016